Hírek
2020. Július 10. 15:08, péntek |
Életmód
Forrás: mti/illusztráció: pixabay
Napszemüvegeket ellenőriztek
Megfeleltek az UV-szűrésre vonatkozó előírásnak a vizsgált napszemüvegek - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint az ITM akkreditált laboratóriuma 10 felnőtt és 10 gyermeknapszemüveg fényáteresztését vizsgálta, mindegyik termék UV-szűrése megfelelt, két napszemüvegen a feltüntetett tájékoztatás eltért a mérés eredményétől, egy szemüveg kerete pedig sérülést okozhat.
A nyári időszak szinte elengedhetetlen kelléke a napszemüveg, amire sokan egyszerű divatcikként tekintenek, pedig szigorú előírások vonatkoznak rájuk, mivel szemvédő eszköznek minősülnek.
A napszemüvegeket a gyártók 0-tól 4-ig öt kategóriába sorolják be aszerint, hogy gyenge vagy erős napsugárzás elleni védelemre ajánlják azokat. A kategóriajelöléseket a napszemüvegen vagy a címkén kell feltüntetni.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közlemény szerint elmondta: az évről évre megismételt ellenőrzések eredménye, hogy ma már mind az olcsóbb, mind a drágább árkategóriába tartozó napszemüvegek megfelelnek az UV-szűrésre vonatkozó előírásnak. A fogyasztóvédelem továbbra is folyamatos ellenőrzésekkel, rendszeres jelenléttel szolgája a vásárlók biztonságát, és támogatja a tisztességes piaci magatartást - tette hozzá.
A tárca hangsúlyozza, az ITM idei fogyasztóvédelmi ellenőrzésének megnyugtató eredménye, hogy mindegyik napszemüveg UV-szűrése megfelelt a címkén vállalt UV400 vagy 100 százalék UV-szűrés értéknek: a termékek tehát nemcsak a kategóriájuk szerint előírt UV-szűrést teljesítik, hanem annál nagyobb mértékben szűrik a nap káros sugarait.
A vizsgált felnőtt napszemüvegek közül egy esetben fordult elő, hogy azt a gyártó 3-as kategóriába sorolta, azonban a laboratóriumi mérések alapján valójában a 4-es kategóriába tartozik. Ez a termék erősebb mértékben véd ugyan a napsugárzás ellen, de már annyira sötétített, hogy gépjárművezetéshez nem használható biztonságosan, amiről előzetesen tájékoztatni kell a vásárlót. A fogyasztóvédelmi hatóság elrendelte a termék polcról való levételét és a vásárlóktól való visszahívást is. Szintén nem felelt meg a szűrőkategóriába sorolásnak az a gyermek napszemüveg, amely a mérés alapján 2. kategóriába sorolható, így kevésbé véd az erős napsütés ellen, mint a rajta szereplő 3. kategóriajelölés. UV-szűrés szempontjából viszont ez a szemüveg is megfelelő védelmet nyújt, ezért a használata biztonságos. A hatóság arra kötelezi a forgalmazót, hogy helyes címkével lássa el a terméket, amely a megfelelő információk feltüntetése után forgalomban maradhat - tájékoztatott az ITM.
Kiemelték azt is, hogy a napszemüvegek lencséje mellett azokat a részeket is vizsgálta a labor, amelyek érintkeznek a használóval.
Egy felnőtteknek készült napszemüvegnél megállapították, hogy a keret éles széle a napszemüveg nyitásakor és összezárásakor felsértheti a kezet. A napszemüvegeket úgy kell kialakítani, hogy olyan érdesség, éles szélek, kiálló részek, amelyek túlzott irritációt vagy sérülést okozhatnak, ne legyenek rajta. A fogyasztóvédelmi hatóság emiatt elrendelte a polcról való levételét - olvasható a tárca közleményében.
A vizsgálat eredményei és a napszemüvegeken található szimbólumokról szóló tájékoztató anyag a kormányzati fogyasztóvédelmi honlapon érhető el - közölte az ITM.
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 25. 12:26, szerda | Életmód
Karácsony - Steinbach József: a gyógyulás útja a másikra figyelő bibliai kedvesség
A világnak a másikra figyelő, az életet építő \"bibliai kedvességre\" van szüksége; és ez egyben a gyógyulás egyetlen útja is, mert a másikra figyelve az ember elszakad a saját sebeitől.
2024. December 25. 12:25, szerda | Életmód
Ferenc pápa megnyitotta a Szent Péter-bazilika szent kapuját, megkezdődött a szentév
Ferenc pápa kerekesszékben ülve megnyitotta a Szent Péter-bazilika szent kapuját, és ezzel kezdetét vette a jubileumi szent év, amelynek legelső eseménye az ünnepi mise, amelyet az egyházfő a bazilikában vezet szenteste.
2024. December 24. 10:35, kedd | Életmód
Karácsony - Erdő Péter: hisszük, hogy személyesen tudunk kommunikálni Istennel, és neki hatása van az emberiség sorsára
Hisszük, hogy imáinkban személyesen tudunk kommunikálni Istennel, és neki hatása van az emberiség sorsára
2024. December 23. 09:06, hétfő | Életmód
Jónak lenni jó! - 516 millió forint gyűlt össze a közmédia jótékonysági kampányában
516 millió forint gyűlt össze a közmédia Jónak lenni jó! elnevezésű jótékonysági kampányában - hangzott el a Duna televízión a kampányt záró, vasárnap esti műsorban.