Hírek
2012. Május 24. 07:13, csütörtök |
Belföld
Forrás: OrientPress
Kómában a magyar autópiac - Mikor jön az ébredés?
Szinte el sem mozdult a harmadik évezred negatív rekordjától a magyar újautó piacon az értékesítések száma 2011-ben, és ez a válság előtti évekhez képest nehezebb helyzetbe hozta a hazai újautó kereskedőket...
Mint amit Portugália és Görögország újautó kereskedőinek kellett elviselniük – derül ki a PwC Magyarország legújabb felméréséből.
Magyarországon a 2011-es évben is alig volt tapasztalható emelkedés az új autók forgalomba helyezésének tekintetében, mindössze 45,000 új autót regisztráltak. A gazdasági kómából tehát még korántsem tért magához az autópiac. Az alacsony értékesítések eredményeképp ugyanakkor továbbra is nagy szerep jutott a használtautó piacnak és a szerviz iparágnak. Emellett dominálnak a készpénzes vásárlások: megdöbbentő, hogy mindössze 9 százalék az értékesítések hitellel finanszírozott része. Mindemellett a felmérésben résztvevők a feketegazdaság jelenlétét az iparágban tulajdonképpen kivétel nélkül elismerik, és a becsületes kereskedők minden lehetséges eszközzel harcolni szeretnének ellene.
„A jelenlegi nyomott újautó értékesítési adatok szükségszerűen magukkal hozták a szerviziparág növekedését: a kereskedők profitjának 55 százaléka származott innen. ” – emeli ki a felmérés megállapításaiból dr. Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa. „Ez természetes is, hiszen a 3 milliósra becsült magyar személyautó állomány teljes kicseréléséhez több mint 60 év kellene a jelenlegi újautó értékesítési adatok mellett.„ – teszi hozzá Lőcsei Tamás.
A kereslet szignifikáns csökkenésével és a költségek emelkedésével a kereskedők idén is költségcsökkentésre kényszerültek: nem meglepő módon a válaszadók 69 százaléka a marketing- és reklámköltségek csökkentését, 64 százaléka pedig létszámcsökkentést jelölte meg a költségcsökkentés főbb területeinek. A felmérésből kiderül, hogy bár a marketing költségek csökkentése közel a résztvevők háromnegyedénél szerepet játszott, a kereskedők igyekeznek azért olcsón, nagy tömegekhez eljuttatható marketing eszközöket igénybe venni.
A piaci konszolidáció lezajlásával az iparágban maradt kereskedők mindössze 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy határozottan el kívánja hagyni az iparágat. A válság ostromait eddig visszaverő kereskedők nagy része tehát stabil lábakon áll. A kereskedések átlagéletkora 17 év. Az iparágba való belépés egyáltalán nem vonzó a befektetők többsége számra. Ezt mutatja, hogy az 5 évnél kevesebb ideje működő kereskedés mindössze 4 százalékát adja a válaszadóknak.
„A 2011-es személyi jövedelemadó és társasági adó változások a résztvevők 80 százaléka szerint nem voltak elegendők, hogy segítsék az autókereskedők helyzetét.” – mutat rá Rátosi Róbert, a PwC autóipari munkacsoportjának menedzsere. A 2012-ben életbe lépő változások közül a kereskedők várakozásai szerint a gépjármű átírási illeték változtatása 6 százalékos csökkenést eredmény a használtautó értékesítésekben, míg a cégautó adó változtatása 8 százalékos visszaesést fog eredményezni az újautó értékesítések tekintetében. „A legegybehangzóbb a kereskedők véleménye az autóbérlés áfájának levonhatóvá tétele tekintetében: 72 százalék szerint a céges vásárlók között növekedni fog az autóbérlés népszerűsége.” – tette hozzá Rátosi Róbert.
A feketegazdaság jelenlétét felmérő kérdésekre adott válaszok egybehangzóak. A válaszadók 97 százaléka szerint a feketegazdaság jelen van az iparágban. A fertőzöttség okaként a válaszadók 40 százaléka jelölte meg a magas adókat, 21 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy az árak alacsonyan tartása miatt az ügyfelek el is várják ezt a magatartást. A megfelelő törvényi háttér hiányát is számos résztvevő nevesítette a felmérésben, mint mögöttes okot. A feketegazdaság visszaszorítására a válaszadók 72 százaléka szerint adócsökkentés, 67 százalék szerint a kötelező adatbázisok kiépítése jelenthet egyfajta megoldást, például a szerviz tevékenységek lekövethetősége céljából.
Összességében elmondható, hogy a statisztikák alapján az újautók piacán a forgalomba helyezések száma jóval a piaci egyensúly alattinak mondható, a növekedésnek szükségképp el kell érkezni. Ebbe az irányba mutat az autóállomány cserélődésének jelenlegi 60 év feletti értéke, és a környező országok, hasonló méretű piacok statisztikáival való összevetés is. A növekedés ugyanakkor a kereskedők szerint meglehetősen lassan fog minket elérni: a 2012-es évre vonatkozó újautó értékesítésre vonatkozó becslések átlaga mindössze 46 ezer. A válaszadók 62 százaléka szerint 2012-ben semmi esély nincs a növekedésre, 2013-14-ben már a kereskedők 89 százaléka, ezután pedig 98 százalékuk számít valamilyen mértékű emelkedésre.
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 01. 07:49, péntek | Belföld
Nagy Márton: külső tényezők húzzák vissza a magyar gazdaságot
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől függő szektorok teljesítménye pozitív, a magyar gazdaságot külső tényezők, elsősorban a német járműipar visszaesése miatt érik sokkok
2024. November 01. 07:46, péntek | Belföld
Orbán Viktor: Magyarország egy konzervatív sziget az európai liberális óceánban
Magyarország az Európai Unió (EU) számos más tagállamával szemben nem engedte be az idegen kultúrához tartozó embereket, családbarát politikát folytat és egy konzervatív sziget az európai \"liberális óceánban\"
2024. Október 31. 07:59, csütörtök | Belföld
Közgazdász: a német gazdaság gyengélkedése jelentős mértékben fogta vissza a magyar ipari termelést
2024. Október 31. 07:58, csütörtök | Belföld
Szalay-Bobrovniczky Kristóf: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is!
A honvédelmi miniszter a Facebook-oldalán közzétett videóban kért mindenkit, csatlakozzon a kezdeményezéséhez: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is.